اولین چیزی که انسان را از خودشناسی گشوده داشت، معاش اورا به یک لاف والا تبدیل مینماید، شکست در نبرد در بین کوچک و هوس می باشد. تمایلاتی در بشر میباشد که اورا برای ایفا رفتاری که معاشاش را تداوم می بخشد تشویق مینماید. لذت جنسی برای ادامه نسل، لذت خوردن و نوشیدن برای بقای نفس، لذت و افتخار میزان دارایی برای انجام عملهای اجتماعی و موردها دیگری که معاش شخصی و اجتماعی را استوار میدارد. ولی نفس آدم این لذتها را اصیل انگاشته و برای حصول به آنها از مسیر طبیعی حیات بیرون میشود و به تمتعات پوچ رو میاورد؛ در مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد حالیکه وی می بایست راه تعالی شخصی و اجتماعی را بپوید. اما نفس، انسان را میریبد تا شهوتها و تمناهای آن را برآورد و قدرت اندیشه را که نظر به حقایق و کامیابی استوار دارد، مغلوب سازد. پس اولین معاند فریبکار در درون میباشد و تا بر آن تسلط پیدا نکنی کانون نیرومندی و معرفت شکوفا نمیشود.
معاش براساس منظورها و ارزشهای دیگران سبب ساز میشود که انسان استعدادها و مواهب و هدایای منحصربهفرد خود را کشف نکرده و از خویش مسافت بگیرد و با اینکه پروردگار گنجینه هر کس را در داخل وی بنیان، البته آن شخص در ادامه ثروت گمشده سایر افراد میرود و در غایت دست خالی و افسرده در حالیکه سرمایه وجودی خود را از دست رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد داده میباشد به انتهای طرز میرسد و چیزی غیر از پوچی و سختی از دفتر خاطراتش نمیخواند. کسی در عوض جامعه منفعل میگردد که در عوض نفس و هوس خویش ناکامی را پذیرفته باشد. ولی وی که بر نفس خود احاطه یافته، در رویارویی با طرزهای خطا اجتماعی هم مصلحانه و شجاعانه میایستد و طریق دیگری را مییابد و میپیماید.
کلاً مساجد در حین تاریخ و به درجات مختلف، خلال محل پرستش و تشکیل نمازهای آدینه و جماعت، مکانی برای تشکیل جلسات دعوا و درس، آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد تعلیمات شرعی و علمی، جاری ساختن کارها قضایی، حل و فصل اختلافات، تفحص به کارها همگانی و عام المنفعه، دستگیری از مستمندان، محافظت بانک (بیت المال) بودند و بنابراین گستره فرهنگی و اجتماعی مساجد بسیار چشمگیر بوده و انبوهی از پیامهای فرهنگی و اجتماعی از فراز منبر مساجد منتشر می شد.
اولین چیزی که انسان را از خودشناسی گشوده داشت، معاش اورا به یک لاف والا تبدیل مینماید، شکست در نبرد در بین کوچک و هوس می باشد. تمایلاتی در بشر میباشد که اورا برای ایفا رفتاری که معاشاش را تداوم می بخشد تشویق مینماید. لذت جنسی برای ادامه نسل، لذت خوردن و نوشیدن برای بقای نفس، لذت و افتخار میزان دارایی برای انجام عملهای اجتماعی و موردها دیگری که معاش شخصی و اجتماعی را استوار میدارد. ولی نفس آدم این لذتها را اصیل انگاشته و برای حصول به آنها از مسیر طبیعی حیات بیرون میشود و به تمتعات پوچ رو میاورد؛ در مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد حالیکه وی می بایست راه تعالی شخصی و اجتماعی را بپوید. اما نفس، انسان را میریبد تا شهوتها و تمناهای آن را برآورد و قدرت اندیشه را که نظر به حقایق و کامیابی استوار دارد، مغلوب سازد. پس اولین معاند فریبکار در درون میباشد و تا بر آن تسلط پیدا نکنی کانون نیرومندی و معرفت شکوفا نمیشود.
معاش براساس منظورها و ارزشهای دیگران سبب ساز میشود که انسان استعدادها و مواهب و هدایای منحصربهفرد خود را کشف نکرده و از خویش مسافت بگیرد و با اینکه پروردگار گنجینه هر کس را در داخل وی بنیان، البته آن شخص در ادامه ثروت گمشده سایر افراد میرود و در غایت دست خالی و افسرده در حالیکه سرمایه وجودی خود را از دست رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد داده میباشد به انتهای طرز میرسد و چیزی غیر از پوچی و سختی از دفتر خاطراتش نمیخواند. کسی در عوض جامعه منفعل میگردد که در عوض نفس و هوس خویش ناکامی را پذیرفته باشد. ولی وی که بر نفس خود احاطه یافته، در رویارویی با طرزهای خطا اجتماعی هم مصلحانه و شجاعانه میایستد و طریق دیگری را مییابد و میپیماید.
کلاً مساجد در حین تاریخ و به درجات مختلف، خلال محل پرستش و تشکیل نمازهای آدینه و جماعت، مکانی برای تشکیل جلسات دعوا و درس، آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد تعلیمات شرعی و علمی، جاری ساختن کارها قضایی، حل و فصل اختلافات، تفحص به کارها همگانی و عام المنفعه، دستگیری از مستمندان، محافظت بانک (بیت المال) بودند و بنابراین گستره فرهنگی و اجتماعی مساجد بسیار چشمگیر بوده و انبوهی از پیامهای فرهنگی و اجتماعی از فراز منبر مساجد منتشر می شد.