اهل مسجدی بازدارنده نزول عذاب الهی
خلال آنکه در بعضا از احادیث صریحاً اهل مسجد را انسانهایی فرخنده و میمون به شمار آوردهاند در پارهای دیگر از احادیث وجود انسانهای مسجدی را مایه رفع بلا و تأخیر در نزول خشم و غضب الهی بر جامعه شناختهاند. (حدیثی در مستدرک الوسائل، ج 3، ص 366، باب 6، روایت3).
اهل مسجد انسانهایی جوانمرد و با مروت
جوانمردی و بزرگواری نیز یک کدام از خصوصیاتی میباشد که درباره ی دوستیابی مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد به طور کاملً آیتم اعتنا قرار میگیرد و در کوران رویدادها این دوستان غیرتمند و جوانمرد میباشند که مدافع بشر و یار وی خواهند بود اتفاقاً در احادیث نیز یک کدام از مختصات انسانهای مسجدی جوانمرد بودن آن بیان کرده و حضور یافتن در مساجد یکیاز اسباب مروت و جوانمردی به شمار رفته میباشد.
تندرست ماندن اهل مسجد از بلاهای آسمانی
آنگاهی که در شکل ادامه عصیان و طغیان انسانها مبنی بر سنت و تغییر تحول ناپذیری الهی عذاب و خشم خدا نازل میگردد این انسانهای مسجدی میباشند که بخشش حق گران قدر دربرگیرنده درحال حاضر آن ها گردیده و از بلا و انتقام الهی مصون و محفوظ میمانند.در حدیثی از رسول (ص) آمده میباشد: «إِذَا نَزَلَتِ الْعَاهَاتُ وَ الْآفَاتُ عُوفِیَ أَهْلُ الْمَسَاجِدِ ». آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد «به هنگام نزول بلا و آفت اهل مساجد تندرست و محفوظ میباشند».
مسجد پناهگاهی در بروز حادثه ها و دغدغه ها
هر بشر دچار و دار مسائل معاش طبعاً با بعضی از ناراحتیها و خطاها شود. گاهی این ناراحتیها به قدری شدید میباشد که به طور ناراحتی و اندوهی جانگاه ظواهر میخواهد شد و جلوی بشر را به قصد از پا در آوردن میفشارد. نگهبانی بردن به مسجد و نماز و دعا در اینگونه اوقاتی یک کدام از راههای الیتام و رفع این سیرتکامل اندوههاست.
مسجد بازار آخرت و برگزیدگان جای در زمین
در بعضی از احادیث با تعبیری لطیف از مسجدها تحت عنوان بازار آخرت خاطر گردیده یعنی همان طور که بازار محل دادوستد و مبادله فرآورده و فرآوردههای مادی میباشد مسجد نیز محل استحصال کارها معنوی و اسبابی میباشد که در سرای آخرت دارنده کاربرد و تأثیر میباشد. در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده: «المساجد سوق اینجانب السواق الاخرة قراها المغفرة و تحضتها الجنة». «مساجد بازاری از بازارهای آخرت میباشد از اشخاصی که به آن وارد میشوند با مغفرت پذیرای میخواهد شد و کادو آن ها پردیس میباشد».
از سوی دیگر ازآنجاکه بیشترین اهتمام بشر مؤمن متوجه تهیه و تنظیم و تأمین اسبابی میباشد که در سرای آخرت بدان نیاز داراست شوق و اشتیاق و انس او به بازار آخرت (مسجد) به مراتب بیشتراز عشق و علاقه وی به بازارهای دنیاست و در جانب مقابل آن ها که جهان و حرص و آز بر کالا آن را وجه کارایی خود قرار دادهاند معمولاً سودجویی و سودگرایی انس بیشتری دارا هستند. بدین ترتیب طبیعی میباشد که مؤمنین در هنگام رفتن به مساجد عملکرد نمایند بر بقیه افراد پیشی گیرند و به هنگام خروج دیرتر از تمامی مسجد را سوراخ گویند. و بالعکس اهل جهان قبل از کلیه به بازار رفته و بعد از تمامی بیرون شوند و در بعضی از احادیث از آنها در رفتن به مسجد عجله کرده و گوی بسقت را از دیگرافراد میمارک. تحت عنوان پرچمدار بهشتیان که در روز قیامت قبل از دیگرافراد به فردوس وارد میگردید.
محبت و علاقه مؤمن به مسجد
نبی و اهل بیت فقط رفتن به مسجد را پیشنهاد نفرمودهاند بلکه از این فراتر مارا به محبت ورزیدن و رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد انس و عشق قلبی داشتن به مسجد تشویق نمودهاند و این دستور ناشی از آن میباشد که مسجد وابسته به حق والا و دوست داستنی حق تبارک و دوستداشتنی بشر مسلمان میباشد و مؤمن همانگونه که به ذات مقدس حضرت حق گرانقدر شدیدترین عشقها را دارااست به مسجد هم که منزل اوست عشق و علاقه میورزد. و چوب و سنگ و اشیایی که تحت عنوان اجزای مسجد به شغل رفته میباشد پیش از اینکه اجزای مسجد باشد آن ربط خاص را با آفریدگار متعال نداشتند ولی اینکه تحت عنوان اجزای مسجد به شغل برده گردیدهاند این رابطه آنها را در روءیت کرد آدم مؤمن دوست داستنی و دوست داشتنی مینماید و سبب ساز میخواهد شد او دوستانه به در و دیوار منزل آفریدگار عشق و علاقه ورزیده و به آن بوسه میزند.
اهل مسجدی بازدارنده نزول عذاب الهی
خلال آنکه در بعضا از احادیث صریحاً اهل مسجد را انسانهایی فرخنده و میمون به شمار آوردهاند در پارهای دیگر از احادیث وجود انسانهای مسجدی را مایه رفع بلا و تأخیر در نزول خشم و غضب الهی بر جامعه شناختهاند. (حدیثی در مستدرک الوسائل، ج 3، ص 366، باب 6، روایت3).
اهل مسجد انسانهایی جوانمرد و با مروت
جوانمردی و بزرگواری نیز یک کدام از خصوصیاتی میباشد که درباره ی دوستیابی مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد به طور کاملً آیتم اعتنا قرار میگیرد و در کوران رویدادها این دوستان غیرتمند و جوانمرد میباشند که مدافع بشر و یار وی خواهند بود اتفاقاً در احادیث نیز یک کدام از مختصات انسانهای مسجدی جوانمرد بودن آن بیان کرده و حضور یافتن در مساجد یکیاز اسباب مروت و جوانمردی به شمار رفته میباشد.
تندرست ماندن اهل مسجد از بلاهای آسمانی
آنگاهی که در شکل ادامه عصیان و طغیان انسانها مبنی بر سنت و تغییر تحول ناپذیری الهی عذاب و خشم خدا نازل میگردد این انسانهای مسجدی میباشند که بخشش حق گران قدر دربرگیرنده درحال حاضر آن ها گردیده و از بلا و انتقام الهی مصون و محفوظ میمانند.در حدیثی از رسول (ص) آمده میباشد: «إِذَا نَزَلَتِ الْعَاهَاتُ وَ الْآفَاتُ عُوفِیَ أَهْلُ الْمَسَاجِدِ ». آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد «به هنگام نزول بلا و آفت اهل مساجد تندرست و محفوظ میباشند».
مسجد پناهگاهی در بروز حادثه ها و دغدغه ها
هر بشر دچار و دار مسائل معاش طبعاً با بعضی از ناراحتیها و خطاها شود. گاهی این ناراحتیها به قدری شدید میباشد که به طور ناراحتی و اندوهی جانگاه ظواهر میخواهد شد و جلوی بشر را به قصد از پا در آوردن میفشارد. نگهبانی بردن به مسجد و نماز و دعا در اینگونه اوقاتی یک کدام از راههای الیتام و رفع این سیرتکامل اندوههاست.
مسجد بازار آخرت و برگزیدگان جای در زمین
در بعضی از احادیث با تعبیری لطیف از مسجدها تحت عنوان بازار آخرت خاطر گردیده یعنی همان طور که بازار محل دادوستد و مبادله فرآورده و فرآوردههای مادی میباشد مسجد نیز محل استحصال کارها معنوی و اسبابی میباشد که در سرای آخرت دارنده کاربرد و تأثیر میباشد. در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده: «المساجد سوق اینجانب السواق الاخرة قراها المغفرة و تحضتها الجنة». «مساجد بازاری از بازارهای آخرت میباشد از اشخاصی که به آن وارد میشوند با مغفرت پذیرای میخواهد شد و کادو آن ها پردیس میباشد».
از سوی دیگر ازآنجاکه بیشترین اهتمام بشر مؤمن متوجه تهیه و تنظیم و تأمین اسبابی میباشد که در سرای آخرت بدان نیاز داراست شوق و اشتیاق و انس او به بازار آخرت (مسجد) به مراتب بیشتراز عشق و علاقه وی به بازارهای دنیاست و در جانب مقابل آن ها که جهان و حرص و آز بر کالا آن را وجه کارایی خود قرار دادهاند معمولاً سودجویی و سودگرایی انس بیشتری دارا هستند. بدین ترتیب طبیعی میباشد که مؤمنین در هنگام رفتن به مساجد عملکرد نمایند بر بقیه افراد پیشی گیرند و به هنگام خروج دیرتر از تمامی مسجد را سوراخ گویند. و بالعکس اهل جهان قبل از کلیه به بازار رفته و بعد از تمامی بیرون شوند و در بعضی از احادیث از آنها در رفتن به مسجد عجله کرده و گوی بسقت را از دیگرافراد میمارک. تحت عنوان پرچمدار بهشتیان که در روز قیامت قبل از دیگرافراد به فردوس وارد میگردید.
محبت و علاقه مؤمن به مسجد
نبی و اهل بیت فقط رفتن به مسجد را پیشنهاد نفرمودهاند بلکه از این فراتر مارا به محبت ورزیدن و رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد انس و عشق قلبی داشتن به مسجد تشویق نمودهاند و این دستور ناشی از آن میباشد که مسجد وابسته به حق والا و دوست داستنی حق تبارک و دوستداشتنی بشر مسلمان میباشد و مؤمن همانگونه که به ذات مقدس حضرت حق گرانقدر شدیدترین عشقها را دارااست به مسجد هم که منزل اوست عشق و علاقه میورزد. و چوب و سنگ و اشیایی که تحت عنوان اجزای مسجد به شغل رفته میباشد پیش از اینکه اجزای مسجد باشد آن ربط خاص را با آفریدگار متعال نداشتند ولی اینکه تحت عنوان اجزای مسجد به شغل برده گردیدهاند این رابطه آنها را در روءیت کرد آدم مؤمن دوست داستنی و دوست داشتنی مینماید و سبب ساز میخواهد شد او دوستانه به در و دیوار منزل آفریدگار عشق و علاقه ورزیده و به آن بوسه میزند.