مواد و مصالح ساختمانی مسجد جامع اردبیل مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد مصالح به شغل رفته در بنای مسجد آدینه اردبیل همچون بقیه بناهای آن فرصت دربرگیرنده خشت، گچ اندود و ملات گچ، شفته آهکی و ساروج، سنگ و چوب میباشد.
خشت
در مسجد جامع اردبیل خشت قرمزرنگ هم تحت عنوان مصالح سازه و هم تزیینات آجرکاری مستعمل میباشد. تزیینات آجرکاری در ساقه گنبد و در منار دیده میشود.
آجر
دراین مسجد چراکه آجر در مقابل باد، باران و برف یارای مقاومت نداشته، کمتر به فعالیت رفته که اما آنها هم از در میان رفته اند
گچ
این ماده ساختمانی درین سازه هم تحت عنوان مصالح و هم تحت عنوان تزیینات از نوع تزیینات گچی کاربندی و مقرنس کاری به شغل برده گردیدهاست
شفته آهکی و ملات ساروج
از شفته آهکی و ملات رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد ساروج در ابعادی بزرگ در بنای آدینه مسجد اردبیل مصرف شده میباشد.
سنگ
سنگ در بنای مسجد جامع اردبیل در دو جا بکار رفته اس: اولی مکان بکاربری سنگ پیرو ساختمان بوده و مکان دیگری که از سنگ به کارگیری می گردیدهاست در ازاره های سنگی سازه بوده میباشد
چوب
مصالح چوبی که در مسجد جامع اردبیل مستعمل مرتبط با مسجد تیرپوش میباشد. این سالن بر گردنه ۸ ردیف چوبی جایدارد و سقفش دارنده ۱۲۴ تیر چوبی میباشد و به همین انگیزه به مسجد تیرپوش دارای شهرت میباشد. در درون شیوه روی این مسجد ” در ” دو لنگه چوبی وجود داراست که از اثر ها چوبی این مسجد است.
مسجد جامع اردبیل قدیمی ترین بنای جان دار در شهر اردبیل دارنده تزیینات گوناگونی بوده میباشد که هم کنون اثراتی از آرایه های آجرکاری، کاشی کاری، گچبری، کتیبه، نگارگری، بندهای مهرهای، مقرنس و قطار بندی در آن قابل مشاهده میباشد.
با اعتنا بهاین کهاین آرایه ها با سبکهای متفاوت جاری ساختن گردیده و همینطور بخشی از آنان از ذیل لایه گچی قابل مشاهده میباشد می قدرت استباط کرد کهاین آرایه ها در زمان های گوناگون بر آن نقش بسته اند. با اعتنا به کمبود منابع علمی و فرسودگی بیشتراز اندازه بر پایه ی قراین می قدرت تزیینات آجرکاری منار مسجد جامع را وابسته به بعدازظهر سلجوقی دانست.
همینطور بنـدهای مهری و آرایه های گچبری جانور نیز این زمینه را پذیرش می نمایند. به حیث میرسد اقدامات مهم بعـدی مسجد در عصـر ایلخانی پیش آمده ، محراب گچبری و نگارگری های آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد جان دار در سکنج ها درین فرصت ایفا گردیده اند. همینطور در زمان های اخیر نیز اثراتی از آرایه هایی نگارگری جانور میباشد و با دقت به رنگ و مدل آن شاید وابسته به روزگار قاجار باشد.
مواد و مصالح ساختمانی مسجد جامع اردبیل مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد مصالح به شغل رفته در بنای مسجد آدینه اردبیل همچون بقیه بناهای آن فرصت دربرگیرنده خشت، گچ اندود و ملات گچ، شفته آهکی و ساروج، سنگ و چوب میباشد.
خشت
در مسجد جامع اردبیل خشت قرمزرنگ هم تحت عنوان مصالح سازه و هم تزیینات آجرکاری مستعمل میباشد. تزیینات آجرکاری در ساقه گنبد و در منار دیده میشود.
آجر
دراین مسجد چراکه آجر در مقابل باد، باران و برف یارای مقاومت نداشته، کمتر به فعالیت رفته که اما آنها هم از در میان رفته اند
گچ
این ماده ساختمانی درین سازه هم تحت عنوان مصالح و هم تحت عنوان تزیینات از نوع تزیینات گچی کاربندی و مقرنس کاری به شغل برده گردیدهاست
شفته آهکی و ملات ساروج
از شفته آهکی و ملات رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد ساروج در ابعادی بزرگ در بنای آدینه مسجد اردبیل مصرف شده میباشد.
سنگ
سنگ در بنای مسجد جامع اردبیل در دو جا بکار رفته اس: اولی مکان بکاربری سنگ پیرو ساختمان بوده و مکان دیگری که از سنگ به کارگیری می گردیدهاست در ازاره های سنگی سازه بوده میباشد
چوب
مصالح چوبی که در مسجد جامع اردبیل مستعمل مرتبط با مسجد تیرپوش میباشد. این سالن بر گردنه ۸ ردیف چوبی جایدارد و سقفش دارنده ۱۲۴ تیر چوبی میباشد و به همین انگیزه به مسجد تیرپوش دارای شهرت میباشد. در درون شیوه روی این مسجد ” در ” دو لنگه چوبی وجود داراست که از اثر ها چوبی این مسجد است.
مسجد جامع اردبیل قدیمی ترین بنای جان دار در شهر اردبیل دارنده تزیینات گوناگونی بوده میباشد که هم کنون اثراتی از آرایه های آجرکاری، کاشی کاری، گچبری، کتیبه، نگارگری، بندهای مهرهای، مقرنس و قطار بندی در آن قابل مشاهده میباشد.
با اعتنا بهاین کهاین آرایه ها با سبکهای متفاوت جاری ساختن گردیده و همینطور بخشی از آنان از ذیل لایه گچی قابل مشاهده میباشد می قدرت استباط کرد کهاین آرایه ها در زمان های گوناگون بر آن نقش بسته اند. با اعتنا به کمبود منابع علمی و فرسودگی بیشتراز اندازه بر پایه ی قراین می قدرت تزیینات آجرکاری منار مسجد جامع را وابسته به بعدازظهر سلجوقی دانست.
همینطور بنـدهای مهری و آرایه های گچبری جانور نیز این زمینه را پذیرش می نمایند. به حیث میرسد اقدامات مهم بعـدی مسجد در عصـر ایلخانی پیش آمده ، محراب گچبری و نگارگری های آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد جان دار در سکنج ها درین فرصت ایفا گردیده اند. همینطور در زمان های اخیر نیز اثراتی از آرایه هایی نگارگری جانور میباشد و با دقت به رنگ و مدل آن شاید وابسته به روزگار قاجار باشد.