loading...

مجله خبری مساجد

بازدید : 3
دوشنبه 23 بهمن 1402 زمان : 14:19

با ورود به گلشن نارنجستان قوام شیراز هفت هنر مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد و صنعت محسورکننده اهل ایران به چشم میخورد. گچ بری، نگارگری سنتی، آینه کاری، آجرکاری، حجاری، معرق کاری و منبت کاری در تزیین کناره کناره این گلشن بکار رفته و روح را جلا می دهد.
سقف‌ها و دیوارهایی که با نازکی آینه‌کاری گردیده‌، تالارهایی که بر دیوارهایشان نگارگری‌هایی مجذوب‌کننده نقش بسته، درها و سقف‌هایی از متاع چوب گردو که روی آنها معرق‌کاری انجام شده و ردیف‌ها و سنگ‌هایی که بر آن ها حجاری‌های دقیقی صورت گرفته و … همگی و همگی علامت از هنر ناب اهل ایران داراست که احساس احترام را در بیننده برمی‌انگیزد.
طرح بنای اساسی عمارت و حیاط دو ستونی آن اقتباسی از طرز معماری اهل ایران رایج در عصر زندیه میباشد. حیاط تبارک عمارت که با دو ردیف سنگی یک دست و سقف مسطح تزیین شده است و کاشی‌کاری‌های هنرمندانه بالای عمارت مهم، با شکوه‌ترین نصیب گلشن را تشکیل می دهند.
در ساختمان‌های رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد قسمت جنوبی و شرقی گلشن نیز منبت‌کاری، کاشی‌کاری و گچ‌بری‌های بی‌همتایی وجود دارااست.
سقف حیاط نصیب شرقی، صرفا سقفی میباشد که هنر مشترک آینه کاری روی چوب و نگارگری روی چوب را دارااست؛ البته این قسمت در حین انقلاب در گیر حریق‌سوزی گردیده و غیرقابل تعمیر میباشد.
مقرنس نوعی تزئین حجمی و تاقچه‌ بندی آذینی میباشد که در ذیل گنبدهای روی تراس‌ها و درگاه‌های ورودی به کارگیری میشود.
آینه‌کاری هنر ساخت‌و‌ساز صورت های منظم و هندسی با آینه میباشد که با قطعاتی در بعد ها گوناگون تولید میشود. در فرمان روا نشین و سالن آینه گلشن قوام می توانید این هنر خوشگل را ببینید
نگارگری در هر نقطه عمارت قوام دیده می شود. در عمارت اساسی دو اتاق وجود داراست که نگارگری هایی بر تیرک هایی چوبی آن رسم شد‌ه‌است. نگارگری‌های سقف حیاط تعالی و بیشتر اتاق ها غالبا” بوسیله لطفعلی خان صورتگر، نقاش مینیاتوریست آن عصر، صورت گرفته میباشد.
معرق کاری تولید طرح و نقش با استعمال از دکوراسیون تکه های ریز چوب میباشد. در‌این شیوه تکه های ریز چوب های رنگارنگ طبیعی در کنار یکدیگر تبدیل به اشکالی قشنگ و دیده نواز خواهند شد. در گلشن نارنجستان قوام (قوام السلطنه شیراز) روی درهای اتاق‌ها و ردیف های چوب گردو، هنر معرق به وفور مشاهده می شود.
حجّاری، هنر کندن نقش بر سنگ و صنعت براندن آن برای کاربرد در معماری و نیز هنر و صنعت ساختن اشیای سنگی است. در گلشن حجاری‌ های متعددی با الهام از نقش‌های تخت جمشید در ازاره‌های دو ضلع شمالی و جنوبی وجود دارااست. این نقش‌ها معمولا شمایل موجودات افسانه‌ای، سربازان قاجاری و یا این که درختان مینیاتوری می‌باشند.
هنر چیدن خشت در آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد بناها به خواسته عرضه نماهای تزیینی متناسب با صورت کلی سازه را خشت کاری می‌نامند. هنرمندان اهل ایران در طراحی طرح‌‌های آجرکاری سنتی در گلشن قوام سنگ تک تک نهاده و اشکال آجرکاری‌های خفته (افقی) و راسته (عمودی) را بکار بردند. همینطور گچ‌‌بری‌‌های زیبایی که به طرح‌‌های سنتی گیاهی مشهورند در بدنه دیوارهای دو فصل بهار خواب در دو طرف ضلع شمالی چشم می شود.

با ورود به گلشن نارنجستان قوام شیراز هفت هنر مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد و صنعت محسورکننده اهل ایران به چشم میخورد. گچ بری، نگارگری سنتی، آینه کاری، آجرکاری، حجاری، معرق کاری و منبت کاری در تزیین کناره کناره این گلشن بکار رفته و روح را جلا می دهد.
سقف‌ها و دیوارهایی که با نازکی آینه‌کاری گردیده‌، تالارهایی که بر دیوارهایشان نگارگری‌هایی مجذوب‌کننده نقش بسته، درها و سقف‌هایی از متاع چوب گردو که روی آنها معرق‌کاری انجام شده و ردیف‌ها و سنگ‌هایی که بر آن ها حجاری‌های دقیقی صورت گرفته و … همگی و همگی علامت از هنر ناب اهل ایران داراست که احساس احترام را در بیننده برمی‌انگیزد.
طرح بنای اساسی عمارت و حیاط دو ستونی آن اقتباسی از طرز معماری اهل ایران رایج در عصر زندیه میباشد. حیاط تبارک عمارت که با دو ردیف سنگی یک دست و سقف مسطح تزیین شده است و کاشی‌کاری‌های هنرمندانه بالای عمارت مهم، با شکوه‌ترین نصیب گلشن را تشکیل می دهند.
در ساختمان‌های رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد قسمت جنوبی و شرقی گلشن نیز منبت‌کاری، کاشی‌کاری و گچ‌بری‌های بی‌همتایی وجود دارااست.
سقف حیاط نصیب شرقی، صرفا سقفی میباشد که هنر مشترک آینه کاری روی چوب و نگارگری روی چوب را دارااست؛ البته این قسمت در حین انقلاب در گیر حریق‌سوزی گردیده و غیرقابل تعمیر میباشد.
مقرنس نوعی تزئین حجمی و تاقچه‌ بندی آذینی میباشد که در ذیل گنبدهای روی تراس‌ها و درگاه‌های ورودی به کارگیری میشود.
آینه‌کاری هنر ساخت‌و‌ساز صورت های منظم و هندسی با آینه میباشد که با قطعاتی در بعد ها گوناگون تولید میشود. در فرمان روا نشین و سالن آینه گلشن قوام می توانید این هنر خوشگل را ببینید
نگارگری در هر نقطه عمارت قوام دیده می شود. در عمارت اساسی دو اتاق وجود داراست که نگارگری هایی بر تیرک هایی چوبی آن رسم شد‌ه‌است. نگارگری‌های سقف حیاط تعالی و بیشتر اتاق ها غالبا” بوسیله لطفعلی خان صورتگر، نقاش مینیاتوریست آن عصر، صورت گرفته میباشد.
معرق کاری تولید طرح و نقش با استعمال از دکوراسیون تکه های ریز چوب میباشد. در‌این شیوه تکه های ریز چوب های رنگارنگ طبیعی در کنار یکدیگر تبدیل به اشکالی قشنگ و دیده نواز خواهند شد. در گلشن نارنجستان قوام (قوام السلطنه شیراز) روی درهای اتاق‌ها و ردیف های چوب گردو، هنر معرق به وفور مشاهده می شود.
حجّاری، هنر کندن نقش بر سنگ و صنعت براندن آن برای کاربرد در معماری و نیز هنر و صنعت ساختن اشیای سنگی است. در گلشن حجاری‌ های متعددی با الهام از نقش‌های تخت جمشید در ازاره‌های دو ضلع شمالی و جنوبی وجود دارااست. این نقش‌ها معمولا شمایل موجودات افسانه‌ای، سربازان قاجاری و یا این که درختان مینیاتوری می‌باشند.
هنر چیدن خشت در آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد بناها به خواسته عرضه نماهای تزیینی متناسب با صورت کلی سازه را خشت کاری می‌نامند. هنرمندان اهل ایران در طراحی طرح‌‌های آجرکاری سنتی در گلشن قوام سنگ تک تک نهاده و اشکال آجرکاری‌های خفته (افقی) و راسته (عمودی) را بکار بردند. همینطور گچ‌‌بری‌‌های زیبایی که به طرح‌‌های سنتی گیاهی مشهورند در بدنه دیوارهای دو فصل بهار خواب در دو طرف ضلع شمالی چشم می شود.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 112
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 115
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 116
  • بازدید ماه : 218
  • بازدید سال : 633
  • بازدید کلی : 1576
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه