loading...

مجله خبری مساجد

بازدید : 4
دوشنبه 27 آذر 1402 زمان : 15:35

مسجد جامع ساوه در عصر های متفاوت بوسیله مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد هنرمندان اهل ایران تزئین و تجدید بنا گردیده، اثری از بنای اول مسجد در دوران کنونی باقی نمانده میباشد. مسجد ساوه که کاملاً از آجر و گل تشکیل شده از صحن و گنبدی در جنوب، دو حیاط، یک مناره، تعدادی شبستان، محراب هـای متعـدد و سابق با خطـوط کوفی و دو محراب از عصر صفویه با خط ثلث در زمینی به حجم ۴۲۰۰ متر مربع درست شده میباشد. شبسـتان هـا و دهلیزهای زیبای آجـری آن از آثـار سـده ششـم و عصـر سلجوقیان به‌حساب می‌آید. صورت پلان مسجد غیر متقارن هست.

حیاط ورودی
سردر ورودی مسجد ساوه در چوبی و شیشه های رنگی اش میباشد که در قرن هفتم که‌این مسجد آنقدرها هم تاریخی نبـود، در ورودی و مجموعـه سـرد ، صحیح روبـه روی گنبدخانه قرار داشته و برای پا گذاشتن به صحن مسجد بایستی از یک طاق رفیع و ۲ منـاره در دو طرفش، می گذشتند. ۲ منـاره مسجد جـامع سـاوه، قـدیمی ترین جفت مناره در رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد سردر مساجد خواهند بود.

حیاط مسجد ساوه
مسجد جامع ساوه دارنده دو حیاط گسترده میباشد که در ضلع جنوبی و غربی تراس جای دارد. سازندگان این مناطق، نمای بیرونی آن ها را با خشت و به طور کامل هنرمندانـه تزئین کرده اند. پیرامون تراس ها نیز شبستانها و حجره هایی درست شده که از آن ها تحت عنوان محل پرستش و استراحت استعمال میشد.

دهلیزهـا و راهروهـای بـزرگ، این شبستان ها را به یکدیگر متصل می نماید که هر راهرو با عرضی موازی با ۳ متر و ۵۰۰ سانتی متر و ارتفاع تقریبی ۲۰ متر تاسیس شده است. آجرهای چهارگوش نیـز کف راهروها را فرش کرده و آن را قشنگ و تماشایی ساخته میباشد. در سمت راست تراس بنا شده در ضلع غربی مسجد، شیوه پلـه اکوچک و باریک قراردارد که درواقع راه و روش ورودی به پشت بام مسجد میباشد شبستان و راهروها نیز پوشیده از سقفی از گنبدی صورت میباشد که با به کار گیری از کاهگل ، سطح بیرونی آنان پوشیده گردیده است.

محراب
این مسجد دربرگیرنده ۶ محراب بوده میباشد. درون آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد محراب و ربرروی ستون نخستین نوشته ها آیه ۲۵۴ سوره مبارکه بقره (آیه الکرسی) به خط ثلث گچبری شـده کـه قسمتی از آن از فی مابین رفتـه میباشد.

در ستون آجل آیه ۲۳۸ سوره بقره به خط ثلث گچبری گردیده است. بالای کتیبه نام برده ودر هشت لوزی صورت واژه (علی) هشت توشه به خط کوفی تکرار شد‌ه‌است اصولا گچ تحت عنوان عنصری صورت پذیر کاربرد وسیعی در بناهای تاریخی خصوصا تزیین مساجد داشته میباشد به همین عامل مسجد جامع ساوه نیز از این ماده در سطح پهناور ای در بخـش هـای متفاوت دربرگیرنده گنبد منزل مهم وشبستان های جناح جنوبی و محراب استعمال شده و اثر ها بدیعی به وجود آمده میباشد.

مسجد جامع ساوه در عصر های متفاوت بوسیله مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد هنرمندان اهل ایران تزئین و تجدید بنا گردیده، اثری از بنای اول مسجد در دوران کنونی باقی نمانده میباشد. مسجد ساوه که کاملاً از آجر و گل تشکیل شده از صحن و گنبدی در جنوب، دو حیاط، یک مناره، تعدادی شبستان، محراب هـای متعـدد و سابق با خطـوط کوفی و دو محراب از عصر صفویه با خط ثلث در زمینی به حجم ۴۲۰۰ متر مربع درست شده میباشد. شبسـتان هـا و دهلیزهای زیبای آجـری آن از آثـار سـده ششـم و عصـر سلجوقیان به‌حساب می‌آید. صورت پلان مسجد غیر متقارن هست.

حیاط ورودی
سردر ورودی مسجد ساوه در چوبی و شیشه های رنگی اش میباشد که در قرن هفتم که‌این مسجد آنقدرها هم تاریخی نبـود، در ورودی و مجموعـه سـرد ، صحیح روبـه روی گنبدخانه قرار داشته و برای پا گذاشتن به صحن مسجد بایستی از یک طاق رفیع و ۲ منـاره در دو طرفش، می گذشتند. ۲ منـاره مسجد جـامع سـاوه، قـدیمی ترین جفت مناره در رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد سردر مساجد خواهند بود.

حیاط مسجد ساوه
مسجد جامع ساوه دارنده دو حیاط گسترده میباشد که در ضلع جنوبی و غربی تراس جای دارد. سازندگان این مناطق، نمای بیرونی آن ها را با خشت و به طور کامل هنرمندانـه تزئین کرده اند. پیرامون تراس ها نیز شبستانها و حجره هایی درست شده که از آن ها تحت عنوان محل پرستش و استراحت استعمال میشد.

دهلیزهـا و راهروهـای بـزرگ، این شبستان ها را به یکدیگر متصل می نماید که هر راهرو با عرضی موازی با ۳ متر و ۵۰۰ سانتی متر و ارتفاع تقریبی ۲۰ متر تاسیس شده است. آجرهای چهارگوش نیـز کف راهروها را فرش کرده و آن را قشنگ و تماشایی ساخته میباشد. در سمت راست تراس بنا شده در ضلع غربی مسجد، شیوه پلـه اکوچک و باریک قراردارد که درواقع راه و روش ورودی به پشت بام مسجد میباشد شبستان و راهروها نیز پوشیده از سقفی از گنبدی صورت میباشد که با به کار گیری از کاهگل ، سطح بیرونی آنان پوشیده گردیده است.

محراب
این مسجد دربرگیرنده ۶ محراب بوده میباشد. درون آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد محراب و ربرروی ستون نخستین نوشته ها آیه ۲۵۴ سوره مبارکه بقره (آیه الکرسی) به خط ثلث گچبری شـده کـه قسمتی از آن از فی مابین رفتـه میباشد.

در ستون آجل آیه ۲۳۸ سوره بقره به خط ثلث گچبری گردیده است. بالای کتیبه نام برده ودر هشت لوزی صورت واژه (علی) هشت توشه به خط کوفی تکرار شد‌ه‌است اصولا گچ تحت عنوان عنصری صورت پذیر کاربرد وسیعی در بناهای تاریخی خصوصا تزیین مساجد داشته میباشد به همین عامل مسجد جامع ساوه نیز از این ماده در سطح پهناور ای در بخـش هـای متفاوت دربرگیرنده گنبد منزل مهم وشبستان های جناح جنوبی و محراب استعمال شده و اثر ها بدیعی به وجود آمده میباشد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 112
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 103
  • بازدید سال : 518
  • بازدید کلی : 1461
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه