گلچینی از زیباترین اثرها هنری در سالن هنر مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد اهل ایران اسلامی قرار داراهستند؛ اشیایی که با مهارت و ابتکار عمل فراوان هنرمندان سدههای نخستین اسلامی بهخصوص سده سوم هجری و بعداز آن تا زمان قاجار اخلاق گردیدهاند.
تنوع اثرها و مهارت هنرمندان اهل ایران در پوسته بناهای معماری مانند درب منبتکاری گردیده، سفالینههای منقوش، کاشیهای زرینفام، نبرد افزار و خنجر جوهردار، سکه طلا جواهرات، قطعه خوشنویسی و نگارگری درین سالن بسیار دیدهنواز و قابل اندیشه میباشند.
بعداز عبور از سالن هنر اهل ایران اسلامی وارد راهرویی خواهید شد که سازندگان کاخ مرمر طهران را به شما معرفی مینماید.
عکس سازندگان این سازه و گستردن مختصری از نقش آن ها در تشکیل داد سازه دراین بخش روی دیوارها پیاده سازی گردیده است. بعداز عبور از سرسرای دوم و گذر از پلهها به تالارهای طبقه بالا خواهید رسید که از سمت راست شروع می گردند.
با ورود به سرسرای دوم و فضای رابط در بین پلکان عمارت تا ذیل گنبد در طبقه بالا، شاهد شکوه و نازکی خیرهکنندهای در تزیینات سازه خواهید بود.
دو ویترین در دو طرف پلکان منتهی به سرسرای طبقه بالا قرار گرفتهاند کهآثار زیبایی در پوسته فلزکاری و خودکارزنی در آنان قابلمشاهده میباشد؛ اثراتی که نقطع ی عطف نازکی هنر جمهوری رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد اسلامی ایران در زمان معاصر را به ما نماد میدهند. بهعلاوه دو تابلوی نگارگری، وابسته به مدرسه آبرنگ اصفهان، از شبستان مسجد امام و گنبد مسجد روحانی لطفالله نیز دراین قسمت به دیده میخورند.
با بالا رفتن از پلکان، در نگاه اولیه، متوجه تزیینات طبقه بالا، در آینه پاگرد (فعالیت معلم غلامرضا پهلوانی قزوینی)، خواهید شد.
تلفیق زیبای مقرنسهای گچی با گنبد دراین قسمت درپی حیث شمارا به خویش جلب خواهد کرد؛گنبدی که پیاده سازی و تزیینات ﻛﺎشی ﭘﻮﺳﺘﻪ درونی آن، به طرز هفترنگ، متناسب با تحت گنبد و در ﭼﻬﺎر بخش اعمال گردیدهاست.
ﻗﺴﻤﺖ نخستین یا این که قالب درونی که با نقوش اسلیمی و ختایی از داخل و نقوش شمسه و ترنج از خارج مرتب گردیده است.
بخش دوم، زیرگنبد، ترکیبی از خشت و کاشی میباشد که نگارههای آن ترنج کنگری و ترنج درهم میباشد.
نصیب سوم دو ﻛﺘﻴﺒﻪ ﻛﻤﺮﺑﻨﺪی، با طول نادر و با نقش گیاهی بهشکل لبه تکراری میباشد.
نصیب چهارم، ساقه گنبد که دارنده ۱۶ دریچه و آجرهای کاشی با نقوش اسلیمی و ختایی به رنگهای براق در قضیه سپید میباشد.
سالن نقش (طبقه بالا)
نقش اولین سالن در طبقه بالای کاخ مرمر میباشد که اثراتی خوشگل و دیدنی دقت از زمان قاجار را به اکران میگذارد؛ اثراتی که با توکل بر مجالس رزم، مهمانی یا این که نقوش مرتبط با تزیینات معماری از روی سازه بر بوم اخلاق گردیدهاند.
سالن رنگ (طبقه بالا)
سالن رنگیکی از باشکوه ترین قسمتهای کاخ آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد مرمر میباشد که در قبلی با اسم سالن سفره منزل آوازه داشته میباشد. دراین سالن خلال تزیینات معماری دیده نواز مانند گچ بری های سقف یا این که تزیینات بخاری دیواری، تابلوهای دیواری در انقطاع والا و متناسب با آن محیط را خواهید روءیت کرد که شکوه بینظیری بدین سالن بخشیده اند.
گچبری های سالن رنگ به وسیله استادان پر رنگ ای زیرا حسن رضایی (مشهور به حسن ناخوش) انجام یافته میباشد.
گلچینی از زیباترین اثرها هنری در سالن هنر مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد اهل ایران اسلامی قرار داراهستند؛ اشیایی که با مهارت و ابتکار عمل فراوان هنرمندان سدههای نخستین اسلامی بهخصوص سده سوم هجری و بعداز آن تا زمان قاجار اخلاق گردیدهاند.
تنوع اثرها و مهارت هنرمندان اهل ایران در پوسته بناهای معماری مانند درب منبتکاری گردیده، سفالینههای منقوش، کاشیهای زرینفام، نبرد افزار و خنجر جوهردار، سکه طلا جواهرات، قطعه خوشنویسی و نگارگری درین سالن بسیار دیدهنواز و قابل اندیشه میباشند.
بعداز عبور از سالن هنر اهل ایران اسلامی وارد راهرویی خواهید شد که سازندگان کاخ مرمر طهران را به شما معرفی مینماید.
عکس سازندگان این سازه و گستردن مختصری از نقش آن ها در تشکیل داد سازه دراین بخش روی دیوارها پیاده سازی گردیده است. بعداز عبور از سرسرای دوم و گذر از پلهها به تالارهای طبقه بالا خواهید رسید که از سمت راست شروع می گردند.
با ورود به سرسرای دوم و فضای رابط در بین پلکان عمارت تا ذیل گنبد در طبقه بالا، شاهد شکوه و نازکی خیرهکنندهای در تزیینات سازه خواهید بود.
دو ویترین در دو طرف پلکان منتهی به سرسرای طبقه بالا قرار گرفتهاند کهآثار زیبایی در پوسته فلزکاری و خودکارزنی در آنان قابلمشاهده میباشد؛ اثراتی که نقطع ی عطف نازکی هنر جمهوری رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد اسلامی ایران در زمان معاصر را به ما نماد میدهند. بهعلاوه دو تابلوی نگارگری، وابسته به مدرسه آبرنگ اصفهان، از شبستان مسجد امام و گنبد مسجد روحانی لطفالله نیز دراین قسمت به دیده میخورند.
با بالا رفتن از پلکان، در نگاه اولیه، متوجه تزیینات طبقه بالا، در آینه پاگرد (فعالیت معلم غلامرضا پهلوانی قزوینی)، خواهید شد.
تلفیق زیبای مقرنسهای گچی با گنبد دراین قسمت درپی حیث شمارا به خویش جلب خواهد کرد؛گنبدی که پیاده سازی و تزیینات ﻛﺎشی ﭘﻮﺳﺘﻪ درونی آن، به طرز هفترنگ، متناسب با تحت گنبد و در ﭼﻬﺎر بخش اعمال گردیدهاست.
ﻗﺴﻤﺖ نخستین یا این که قالب درونی که با نقوش اسلیمی و ختایی از داخل و نقوش شمسه و ترنج از خارج مرتب گردیده است.
بخش دوم، زیرگنبد، ترکیبی از خشت و کاشی میباشد که نگارههای آن ترنج کنگری و ترنج درهم میباشد.
نصیب سوم دو ﻛﺘﻴﺒﻪ ﻛﻤﺮﺑﻨﺪی، با طول نادر و با نقش گیاهی بهشکل لبه تکراری میباشد.
نصیب چهارم، ساقه گنبد که دارنده ۱۶ دریچه و آجرهای کاشی با نقوش اسلیمی و ختایی به رنگهای براق در قضیه سپید میباشد.
سالن نقش (طبقه بالا)
نقش اولین سالن در طبقه بالای کاخ مرمر میباشد که اثراتی خوشگل و دیدنی دقت از زمان قاجار را به اکران میگذارد؛ اثراتی که با توکل بر مجالس رزم، مهمانی یا این که نقوش مرتبط با تزیینات معماری از روی سازه بر بوم اخلاق گردیدهاند.
سالن رنگ (طبقه بالا)
سالن رنگیکی از باشکوه ترین قسمتهای کاخ آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد مرمر میباشد که در قبلی با اسم سالن سفره منزل آوازه داشته میباشد. دراین سالن خلال تزیینات معماری دیده نواز مانند گچ بری های سقف یا این که تزیینات بخاری دیواری، تابلوهای دیواری در انقطاع والا و متناسب با آن محیط را خواهید روءیت کرد که شکوه بینظیری بدین سالن بخشیده اند.
گچبری های سالن رنگ به وسیله استادان پر رنگ ای زیرا حسن رضایی (مشهور به حسن ناخوش) انجام یافته میباشد.