loading...

مجله خبری مساجد

بازدید : 18
يکشنبه 21 اسفند 1401 زمان : 11:53

مملوکيان نيز در اظهار و نماياندن شکل معماری اسلامی مسجد خجسته الاقصی سهيم بودند و دومين جهش در رویش و پيشرفت معماری بدست آن‌ها شکل گرفت و در واقع متمم طرح‌های قبلي بود و در اين فرصت صورت معماری بقاع شريف که بيانگر اسلاميت مسجد خجسته الاقصی در طی اين دوران ها مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد است ، تکميل گشت.

مملوکيان ضمن تاسیس راهروها ، مدارس دينی ، مناره‌ها و درب‌ها ، نسبت به بازسازی گنبدها ، سقاخانه‌ها و نيمکت‌ها و محراب‌های کنونی و منتشره درصحن بقعه شريف مبادرت کردند.

هم‌زمان با صورت گيری معماری مسجدالاقصی ، درجه دينی آن در نزد مسلمان‌ها که از قرآن کريم و احاديث شريف نشأت گرفته می باشد ، تبلور و عينيت يافت . يقيناً چنانچه اين جايگاه نبود ، قدس امروزه شاهد اين معماری وآبادانی در مسجدالاقصی رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد خلا.

مسلمان‌ها از مجال فتح عمری ، به قصد زيارت و برگزاری مناسک در مسجدالاقصی و تبليغ دعوت اسلامی توشه مسافرت می‌بستند . حتی فرد خليفه دوم تنی چند از صحابه خویش را که در رکاب ايشان وارد قدس گردیده بودند ، ملزم نمودند در بيت المقدس سکنی گزيده و خلال وظايف اداری به امر تعليم در مسجدالاقصی بپردازند . به عنوان مثال اين صحابيون عباده بن الصامت (متوفی 34 هجری ) نخستين حکم کننده در فلسطين و شداد بن أوس (متوفی 58 هجری) که هر دوی آن ها در بيت القدس دار فانی را وداع گفته و در حرم باب الرحمه بنا شده در بيرون آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد از حصار شرقی مسجدالاقصی به خاک ودیعه شدند .

علمای اعلام ازگوشه و کنار و به مراد فراگيری علم ها به قصد مسجدالاقصی عزيمت کردند که از آن گزاره مقاتل بن سليمان مفسر (متوفی 150 هجری) و امام اوزاعی بن عبدالرحمن بن قدمت و فقيه اهل شام (متوفی 157 هجری) و امام سفيان الثوری پيشوای اهل عراق (متوفی 161 هجری) و امام ليث بن سعد فقیه مصر (متوفی 175 هجری) و امام محمد بن إدريس شافعی از ائمه اربعه (متوفی 204 هجری) بودند .

مملوکيان نيز در اظهار و نماياندن شکل معماری اسلامی مسجد خجسته الاقصی سهيم بودند و دومين جهش در رویش و پيشرفت معماری بدست آن‌ها شکل گرفت و در واقع متمم طرح‌های قبلي بود و در اين فرصت صورت معماری بقاع شريف که بيانگر اسلاميت مسجد خجسته الاقصی در طی اين دوران ها مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد است ، تکميل گشت.

مملوکيان ضمن تاسیس راهروها ، مدارس دينی ، مناره‌ها و درب‌ها ، نسبت به بازسازی گنبدها ، سقاخانه‌ها و نيمکت‌ها و محراب‌های کنونی و منتشره درصحن بقعه شريف مبادرت کردند.

هم‌زمان با صورت گيری معماری مسجدالاقصی ، درجه دينی آن در نزد مسلمان‌ها که از قرآن کريم و احاديث شريف نشأت گرفته می باشد ، تبلور و عينيت يافت . يقيناً چنانچه اين جايگاه نبود ، قدس امروزه شاهد اين معماری وآبادانی در مسجدالاقصی رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد خلا.

مسلمان‌ها از مجال فتح عمری ، به قصد زيارت و برگزاری مناسک در مسجدالاقصی و تبليغ دعوت اسلامی توشه مسافرت می‌بستند . حتی فرد خليفه دوم تنی چند از صحابه خویش را که در رکاب ايشان وارد قدس گردیده بودند ، ملزم نمودند در بيت المقدس سکنی گزيده و خلال وظايف اداری به امر تعليم در مسجدالاقصی بپردازند . به عنوان مثال اين صحابيون عباده بن الصامت (متوفی 34 هجری ) نخستين حکم کننده در فلسطين و شداد بن أوس (متوفی 58 هجری) که هر دوی آن ها در بيت القدس دار فانی را وداع گفته و در حرم باب الرحمه بنا شده در بيرون آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد از حصار شرقی مسجدالاقصی به خاک ودیعه شدند .

علمای اعلام ازگوشه و کنار و به مراد فراگيری علم ها به قصد مسجدالاقصی عزيمت کردند که از آن گزاره مقاتل بن سليمان مفسر (متوفی 150 هجری) و امام اوزاعی بن عبدالرحمن بن قدمت و فقيه اهل شام (متوفی 157 هجری) و امام سفيان الثوری پيشوای اهل عراق (متوفی 161 هجری) و امام ليث بن سعد فقیه مصر (متوفی 175 هجری) و امام محمد بن إدريس شافعی از ائمه اربعه (متوفی 204 هجری) بودند .

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 108
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 19
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 34
  • بازدید سال : 449
  • بازدید کلی : 1392
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه