تراس در معماری سنتی جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد بزرگترین فضای ارتباطی و نصفه گشوده بعداز هشتی و در عرصه سری منزل واقع گردیده و به دو شکل است.
الف: تراس های طولی به مراد رویارویی با عامل ها جویبار و نهی کردن از ورود آفتاب به داخل، در جلو اطاقها و در امتداد ارتفاع تراس تشکیلشده و بجز رابطه دهندگی سعی دیگری ندارد.
ب: تحت عنوان فضای خنک در پس از ظهرها استعمال میشود و اکثر زمان ها به وسیله در یا این که پنجره با فضای همسایه خویش رابطه برقرار میکند. عمق حیاط ها بستگی به دلیل آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد استقرار نسبت به آفتاب دارااست و به طریقی درست شده که در فصلتابستان بازدارنده نفوذ آفتاب و در فصل زمستان سبب ساز هدایت آفتاب میشود.
تراس در معماری چیست
تراس در معماری تحت عنوان یک فضای نیم گشوده که همدم با خویش تجارب بسیار متنوع و با ارزشی از ادراک فضایی و ادراک طبیعت را به یاور میاورد، به حیث هیبت، بعد ها و مقام قابل تحقیق میباشد. حیاط در معماری را می اقتدار یک غربال فضایی و فصل مشترک دربین دو فضای گشوده و بسته دانست که از خصوصیت های معماری نحوه پارتی بهحساب میآید. تراس (iwan) فضایی مسقف میباشد که از سه طرف بسته و یک طرف به سمت تراس یا این که گلشن گشوده میباشد نوع ردیف دار آن با سقف تخت در معماری پارسی و هیبت طاقی صورت آن در نحوه پارتی دیده میشود.
به گفته مدرس پیرنیا حضور این گوشه مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد و کنار در کنار چهارطاقی در معماری قبل از اسلام تحت عنوان در گاه، فرمی ترکیبی را در ابنیه زمان پارتی خلق و خوی کرده و تکامل یافته و پخته خیس گردیده است. احتمالا در تکامل حیاط متداول در عصر پارتی دو مرحله وجود داشته میباشد؛ در مرحله اولیه فقط یک سالن گشوده دارنده سه دیوار یا این که سقفی متشکل از تیرهای چوبی متکی بر ردیف یا این که دیوارهای سالن ساخته میشد، مرحله دوم وقتی استارت شد که زدن سقف این تالارها با استعمال از تاق های ضربی استارت شد.
تراس در معماری سنتی جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد بزرگترین فضای ارتباطی و نصفه گشوده بعداز هشتی و در عرصه سری منزل واقع گردیده و به دو شکل است.
الف: تراس های طولی به مراد رویارویی با عامل ها جویبار و نهی کردن از ورود آفتاب به داخل، در جلو اطاقها و در امتداد ارتفاع تراس تشکیلشده و بجز رابطه دهندگی سعی دیگری ندارد.
ب: تحت عنوان فضای خنک در پس از ظهرها استعمال میشود و اکثر زمان ها به وسیله در یا این که پنجره با فضای همسایه خویش رابطه برقرار میکند. عمق حیاط ها بستگی به دلیل آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد استقرار نسبت به آفتاب دارااست و به طریقی درست شده که در فصلتابستان بازدارنده نفوذ آفتاب و در فصل زمستان سبب ساز هدایت آفتاب میشود.
تراس در معماری چیست
تراس در معماری تحت عنوان یک فضای نیم گشوده که همدم با خویش تجارب بسیار متنوع و با ارزشی از ادراک فضایی و ادراک طبیعت را به یاور میاورد، به حیث هیبت، بعد ها و مقام قابل تحقیق میباشد. حیاط در معماری را می اقتدار یک غربال فضایی و فصل مشترک دربین دو فضای گشوده و بسته دانست که از خصوصیت های معماری نحوه پارتی بهحساب میآید. تراس (iwan) فضایی مسقف میباشد که از سه طرف بسته و یک طرف به سمت تراس یا این که گلشن گشوده میباشد نوع ردیف دار آن با سقف تخت در معماری پارسی و هیبت طاقی صورت آن در نحوه پارتی دیده میشود.
به گفته مدرس پیرنیا حضور این گوشه مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد و کنار در کنار چهارطاقی در معماری قبل از اسلام تحت عنوان در گاه، فرمی ترکیبی را در ابنیه زمان پارتی خلق و خوی کرده و تکامل یافته و پخته خیس گردیده است. احتمالا در تکامل حیاط متداول در عصر پارتی دو مرحله وجود داشته میباشد؛ در مرحله اولیه فقط یک سالن گشوده دارنده سه دیوار یا این که سقفی متشکل از تیرهای چوبی متکی بر ردیف یا این که دیوارهای سالن ساخته میشد، مرحله دوم وقتی استارت شد که زدن سقف این تالارها با استعمال از تاق های ضربی استارت شد.