خواننده گان گرامی، توجه دارا هستند که روایات ملاحم، چندان نیازی به پژوهش در گواهی ندارند; چون، جز معصومان علیهم السلام که با سرچشمهی وحی مربوط بودند، فرد دیگری نمیتوانستخبری بگوید که صدها سال آنگاه تحقق پیدا نماید .
روزی که امیرمؤمنان علیه السلام به حذیفه از مسجد جمکران خبر میبخشید، در مملکت حجاز و عراق، کمتر کسی اسم قم را شنیده بود، لذا میبینیم که در روایات فراوانی، به هنگام گفت و گو از قم، به «در نزدیکی ری» تعبیروتفسیر گردیده تا به این وسیله، موقعیت جغرافیایی شهر قم، برای اصحاب ائمه علیهم السلام مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد پرنور گردد .
از این رهگذر، احتمال نمیرود که احدی از عموم حجاز، اسم جمکران را تحت عنوان یکی دهات قم شنیده باشد .
نکات ریزی که در باب قصر مجوس و حریقمنزلی گبران آمده، مطلبی عدم وجود که در حجاز و عراق، کسی از آن باخبر باشد .
به هنگام صدور این حدیث از مولای متقیان علیه السلام، کسی نمیتوانست پیشبینی نماید که در کنار ده جمکران، در آینده، مسجدی ساخته خواهد شد و با حضرت بقیةالله (عج) – که آن روز متولد نشده بود – رابطه خواهد داشت .
هنگامی که شیخ صدوق، این حدیث را در کتاب مونس الحزین درج میکرد، سوای شک وتردید، این مسجد، مناره نداشت .
وقتی که مالک خلاصة البلدان، در قرن دوازدهم، این حدیث را از مونس الحزین نقل میکرد، گشوده هم مسجد مقدس جمکران، منارهای نداشت; چون، برای اولیه توشه، در سال 1318 هجری، یک مناره در زاویهی جنوب شرقی مسجد ساخته شد [18]
وقتی که مرحوم کاتوزیان، این حدیث را در کتاب انوار المشعشعین مینوشت، مسجد جمکران، تنها یک رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد مناره داشت و تا یکسری سال پیش نیز به همین منوال بود، البته در این حدیث آمده هست که «از پایین یک منارهی آن، مسجد، خارج آید» .[19]
این تعبیر، مصرح می باشد دراین که به هنگام ظهور حضرت بقیةالله، ارواحنا فداه، مسجد مقدس جمکران، بیش تر از یک مناره خواهد داشت، در حالی که به هنگام چاپ کتاب (1327 هجری) مسجد، تنها یک مناره داشت .
معجزات حضرت بقیة الله علیه السلام در مسجد مقدس جمکران
کرامات و معجزات و عنایاتی که از ائمهی اطهار علیهم السلام صادر گشته و از سوی راویان گزینه اعتماد روایتگردیده، آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد و در کتابهای مورد استناد تصویب شده، مخصوص به صدر اسلام و قرنها اولیهی اسلام وجود ندارد ، بلکه هر روز در اطراف عالم ، بویژه در بقعه ائمهی هدی علیهم السلام معجزات و کرامات نوای تحقق مییابد که عامل حقانیت پیشوایان شیعه ، و مایهی دل گرمی شیعیان است .
خواننده گان گرامی، توجه دارا هستند که روایات ملاحم، چندان نیازی به پژوهش در گواهی ندارند; چون، جز معصومان علیهم السلام که با سرچشمهی وحی مربوط بودند، فرد دیگری نمیتوانستخبری بگوید که صدها سال آنگاه تحقق پیدا نماید .
روزی که امیرمؤمنان علیه السلام به حذیفه از مسجد جمکران خبر میبخشید، در مملکت حجاز و عراق، کمتر کسی اسم قم را شنیده بود، لذا میبینیم که در روایات فراوانی، به هنگام گفت و گو از قم، به «در نزدیکی ری» تعبیروتفسیر گردیده تا به این وسیله، موقعیت جغرافیایی شهر قم، برای اصحاب ائمه علیهم السلام مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد پرنور گردد .
از این رهگذر، احتمال نمیرود که احدی از عموم حجاز، اسم جمکران را تحت عنوان یکی دهات قم شنیده باشد .
نکات ریزی که در باب قصر مجوس و حریقمنزلی گبران آمده، مطلبی عدم وجود که در حجاز و عراق، کسی از آن باخبر باشد .
به هنگام صدور این حدیث از مولای متقیان علیه السلام، کسی نمیتوانست پیشبینی نماید که در کنار ده جمکران، در آینده، مسجدی ساخته خواهد شد و با حضرت بقیةالله (عج) – که آن روز متولد نشده بود – رابطه خواهد داشت .
هنگامی که شیخ صدوق، این حدیث را در کتاب مونس الحزین درج میکرد، سوای شک وتردید، این مسجد، مناره نداشت .
وقتی که مالک خلاصة البلدان، در قرن دوازدهم، این حدیث را از مونس الحزین نقل میکرد، گشوده هم مسجد مقدس جمکران، منارهای نداشت; چون، برای اولیه توشه، در سال 1318 هجری، یک مناره در زاویهی جنوب شرقی مسجد ساخته شد [18]
وقتی که مرحوم کاتوزیان، این حدیث را در کتاب انوار المشعشعین مینوشت، مسجد جمکران، تنها یک رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد مناره داشت و تا یکسری سال پیش نیز به همین منوال بود، البته در این حدیث آمده هست که «از پایین یک منارهی آن، مسجد، خارج آید» .[19]
این تعبیر، مصرح می باشد دراین که به هنگام ظهور حضرت بقیةالله، ارواحنا فداه، مسجد مقدس جمکران، بیش تر از یک مناره خواهد داشت، در حالی که به هنگام چاپ کتاب (1327 هجری) مسجد، تنها یک مناره داشت .
معجزات حضرت بقیة الله علیه السلام در مسجد مقدس جمکران
کرامات و معجزات و عنایاتی که از ائمهی اطهار علیهم السلام صادر گشته و از سوی راویان گزینه اعتماد روایتگردیده، آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد و در کتابهای مورد استناد تصویب شده، مخصوص به صدر اسلام و قرنها اولیهی اسلام وجود ندارد ، بلکه هر روز در اطراف عالم ، بویژه در بقعه ائمهی هدی علیهم السلام معجزات و کرامات نوای تحقق مییابد که عامل حقانیت پیشوایان شیعه ، و مایهی دل گرمی شیعیان است .